Iedereen die serieus aan de slag gaat of zal gaan met Twitter wil natuurlijk zo veel mogelijk volgers, retweets en tweets hebben die als favoriet worden gemarkeerd . Maar hoe zorg je daar voor? Met andere woorden, hoe zorg je voor meer betrokkenheid (vaak engagement genoemd) bij jouw tweets?
Hieronder een korte handeling hoe je zorgt voor meer retweets en clicks
Een tweet heeft een grotere kans om geretweet te worden als er in de tweet hashtags (#), nummers, quotes, een video, foto of een link staat. Dit lijkt een open deur, maar tweets zonder (relevante) hashtags komen nog regelmatig voor.
Uit onderzoek blijkt dat tweets waarin een quote wordt genoemd 19 procent vaker geretweet worden. Bij een 1 of meerdere hashtags is dit 16 procent. Bij een URL, een link naar een video op bijvoorbeeld YouTube is dit 28 procent en bij een foto is dit maar liefst 35 procent. Bij een tweet waarin een nummer wordt genoemd is de kans 17 procent groter dat deze tweet geretweet wordt.
2x Zoveel betrokkenheid via Hashtags
Hashtags in een tweet zijn belangrijk want Twitter gebruikers zoeken daar op. Twitter berichten die voorzien zijn van hashtags zorgen voor 2 keer meer betrokkenheid dan tweets zonder hashtags, zo blijkt uit onderzoek.
Daarnaast zorgen tweets met 1 of 2 hashtags voor 21 procent hogere betrokkenheid dan Twitter berichten met 3 of meer hashtags. Het is zelfs zo dat tweets met meer dan 2 hashtags zorgen dat de engagement met 17 procent daalt.
Retweet percentage met 150 procent laten stijgen met afbeeldingen
Mensen houden van (bewegende) beelden en plaatjes. Een beeld zegt meer dan woorden. Vooral op Twitter is dat belangrijk.
Uit onderzoek blijkt dat als je een video of foto aan je tweet toevoegt dit zorgt voor 18 procent meer zogenoemde click-throughs.
Bij het invoegen van een afbeelding in een tweet en de kans dat je tweet als favoriet wordt gemarkeerd neemt met 89 procent toe. Het invoegen van een video, foto of andere afbeelding zorgt er voor dat je retweet percentage met 150 procent stijgt.
Gebruik dan wel pic.twitter.com.
Leestip: Bekijk 40 websites voor Gratis Afbeeldingen
Formaat van jouw afbeelding
Het ideale formaat van een afbeelding op Twitter bestaat uit 506×253 pixels. De ratio moet ongeveer 2:1 zijn. En houdt er rekening mee dat Twitter afbeeldingen in het midden inkort, oftewel comprimeert.
Tijd en lengte
Er is al veel geschreven over de lengte van de ideale tweet. Hoewel de meningen daar over verschillen zijn er wel richtlijnen. De ideale tweet bestaat uit 100 karakters. Uit onderzoek blijkt dat het engagement met 17 procent stijgt als een Twitter bericht uit 100 tekens bestaat.
De beste tijd om een tweet te versturen is tussen 8 uur ’s ochtends en 7 uur ’s avonds. De betrokkenheid groeit met 30 procent als men de tweets verspreid over de dag. Dus niet allemaal om half 9 ’s ochtends of om 5 uur ’s middags.
Mobiel
Van de wereldwijd 200 miljoen Twittergebruikers stuurt 60 procent zijn berichten via een smartphone de wereld in. De verwachting is dat dit percentage alleen zal toenemen.
Een Twitter gebruiker die Twitter op een smartphone gebruikt doet dit anders dan een Twitter gebruiker van achter een desktop. Omdat mobiel steeds belangrijker wordt is dit iets om rekening mee te houden.
Een Twitter gebruiker met een smartphone gebruikt de Twitter app 2 keer zo vaak bij het wakker worden. De smartphone is immers altijd binnen handbereik. In de trein, bus, metro, auto of fiets stijgt het gebruik van Twitter op een smartphone tot 181 procent.
Iemand die de Twitter app op zijn of haar smartphone heeft zal deze op school of op het werk gebruiken. Onderzoek laat zien dat het gebruik dan met 119 procent stijgt.
Daarnaast gebruiken mensen Twitter op een mobiel 3 keer vaker wanneer ze gaan winkelen dan iemand die geen Twitter app op zijn telefoon heeft. En net als bij het opstaan, gebruiken mensen met Twitter deze app deze 2 keer zo vaak voor het slapen gaan.
Daarnaast blijkt uit onderzoek dat Twitter gebruikers die Twitter gebruiken op hun smartphone 44 procent meer op links klikken,- 66 procent retweet meer dan een gemiddelde Twitter gebruiker – en 53 procent kan zich vaker een advertentie herinneren dan een gemiddelde gebruiker.
Conclusie
De conclusie is dat voor meer bereik op Twitter je tweet bij voorkeur niet langer dan 100 karakters is, maximaal 2 hashtags heeft en een video, foto of afbeelding bevat en dat de tweet tussen 8 uur ’s ochtends en 7 uur ’s avonds wordt verstuurd.